Kawan-kawan Ku

Mencari Hadiah Yg Sesuai, Klik Cni :)

Selasa, 21 September 2010

PANDANGAN ISLAM TERHADAP WANITA

PERTAMA: 

Islam telah memelihara kewanitaan, sehingga tetap menjadi sumber kasih sayang, kelembutan dan kencantikan. Oleh itu Islam menghalalkan baginya sesuatu yg diharamkan bg lelaki yg mn ia sesuai dgn tabiat kewanitaannya dan fungsinya sbg seorg wanita seperti memakai emas dan sutera.

Sebagaimana jg diharamkan bg kaum wanita sgl sesuatu yg menghilangkan simbol kewanitaannya, seperti menyerupai lelaki dlm berpakaian, gerakan, dan perilaku. Maka Islam melarang wanita memakai pakaian lelaki, sebagaimana melarang lelaki memakai pakaian wanita, dan Allah melaknat para wanita yg menyerupai lelaki, sebagaimana melaknat lelaki yg menyerupai wanita.Rasulullah s.a.w bersabda: yg bermaksud :
"Tiga orang tidak akan masuk syurga  dan tidak diperhatikan oleh Allah pada hari kiamat nanti : Orang yang derhaka terhadap kedua-dua ibu bapanya, wanita yang mirip dengan lelaki dan lelaki yang dayus (suami yang membiarkan orang lain memasuki rumah isterinya)."
(Riwayat Ahmad)

KEDUA:

Islam sentiasa memelihara wanita di mana wajib bagi suami memberi nafkah yang sesuai dengan syariat Islam.








KETIGA:


Islam memelihara akhlak dan perasaan malu wanita serta berusaha untuk memelihara kemuliaannya dan menjaga maruahnya daripada prasangka-prasangka buruk.








UNTUK RENUNGAN KU & SEMUA MUSLIMAT & MUSLIMIN


p/s: diharap blogger2 yg terlibat menghalalkan pic yg sy upload nie. 
  #     petikan dr buku Hadiah Buat Muslimah.   #

2 ulasan: